Der er, måske ikke overraskende, stor forskel på medieforbruget under måltiderne afhængig af om man spiser alene eller ej. Især i singlehusstande bliver tv'et hyppigt tændt under måltiderne, ikke mindst aftensmåltidet. På hverdage ser to ud af tre singler tv, mens de spiser aftensmad.
Det betyder dog ikke, at fjernsynet forbliver slukket, når der skal mad indenbords i husstande med flere medlemmer. 32% af familier med børn over 10 år har tv'et tændt, mens de spiser aftensmad til hverdag.
Den gruppe af danskere, der så er mindst tilbøjelige til at gribe ud efter fjernbetjeningen, når der er aftensmad på bordet er familier med yngre børn. '
For mange mennesker er medier blevet til en fast del af morgenritualet, hvor man lige skal koble sig på verden og forberede sig på den kommende dag. Morgenmåltidet er derfor ikke et socialt samlingspunkt på lige fod med aftensmåltiden – kun 26% fører en samtale under morgenmåltidet. Forbruget af medier er spredt på forskellige typer under morgenmaden – radio, aviser, TV, tablets og smartphones er alle velkomne ved morgenbordet.
Er det også sådan hjemme hos dig?
Kilde: Coop Analyse